Dit is een verslag van en over buurtgenoten die de gemeente Leiden graag willen helpen de reeds bestaande (maar door bezuinigingen en personeelstekort beetje zieltogende) Kruidentuin aan de Ir. Driessenstraat nieuw leven in te blazen.
Geplande werkzaamheden: herinrichting van het centrum van de tuin (het tuinkruidengedeelte) en ordenen en weer opvullen van de zijvakken.
Voorlopig doel: een mooie, weelderige, kleurige tuin realiseren waarin vele soorten vlinders, libellen en bijen zich thuis voelen!

vrijdag 12 april 2013

Kunnen we deze nog terugvinden?

Foto 1.
In mijn foto-archief heb ik gezocht naar plaatjes van bloemen die ik zelf niet herken of vorig jaar niet meer heb teruggezien. En stel dat ze weer bovenkomen, dan dienen ze natuurlijk gespaard te worden!

Achter Luna staat waarschijnlijk mierikswortel. Er zijn op dit ogenblik namelijk knollen te zien (die overigens nu nog geen teken van leven vertonen), en volgens plaatjes van mierikswortel op internet lijkt het er erg op. Wie kan het bevestigen?


Foto 2.
De Boez staat hier (in 2010) tussen een stel voor mij onbekende planten. Wie maakt me wijzer?

Foto 3.
Bloeit later wit, zoals in onze "Kop-foto" is te zien.

Foto 4.
Het gaat hier om de gele bloemetjes!

Foto 5.
Blauwe Geranium (ooievaarsbek). Hoe heet deze?

Foto 7.
Wij hopen zó deze terug te zien!































Foto 8.

Een lelie?






























Foto 9.
Het lijkt een kattenstaart, maar groeit die wel op een droge plek? Of is het wat anders?




















Foto 10.
Licht-roze Geranium. Maar welke?

Foto 11. Nou, roept u maar!
De gele bloemen? De plant rechtsonder met de grote bladeren?



6 opmerkingen:

katja zei

Staan die blaadjes van het vorige bericht nu op dezelfde plek als die witte bloemen van foto 3? Dan blijf ik bij een variant van Eupatorium rugosum .
Geranium op foto 10 is dacht ik Ger. nodosum.
Die op foto's 5 en 6 Ger. pratense/Beemdooievaarsbek.
Foto 8 een daglelie? (Hemerocallis. Volgens dit artikel http://www.petmd.com/cat/emergency/poisoning-toxicity/e_ct_lily_poisoning, is de daglelie net zo giftig voor katten als de andere lelies. Toen ik ooit 10 jaar geleden in een huis ging wonen waar er een in de tuin stond kon ik hier nog niets over vinden, dacht dat hij niet giftig was...heb hem er toen overigens gelukkig wel uit gehaald hoor).
Foto 1:als je de plantjes bedoelt die links en rechts van Luna te zien zijn, die vind ik meer op komkommerkruid/bernagie/borage lijken... (maar ik ken de mierikwortelplant niet).
Foto 7: Phlomis russeliana en ik denk dat die grote bladeren op foto 11 daar ook van zijn.

Gerrit zei

Foto 10:
leuk ik zie tormentil (geel).
Kattestaart kan droog.
de rest is een makkie.

katja zei

Op wikipedia staat over de kattenstaart: Deze kattenstaarten zijn gemakkelijke planten. Hoewel ze in het wild op drassige grond groeien (blijkbaar hebben de zaden vocht nodig om te kiemen), hebben ze in de tuin bewezen dat ze het als geplante plant net zo goed op droge grond doen.

Mevrouw Katblad zei

Dank jullie zeer, ik ben alweer een hoop verder zo!
Ikzelf heb een grote kattenstaart in een grote kuip (zonder gaten), en als ik die niet heel goed nat hou, zie je dat gelijk, dan gaat "de fut" eruit. Vandaar!

katja zei

@Gerrit, dat is geen tormentil, maar nagelkruid waar de hele Kruidentuin mee volstaat!

Truus zei

Foto 7 is Phlomis of brandkruid;foto 11: Geranium endressii?;