Dit is een verslag van en over buurtgenoten die de gemeente Leiden graag willen helpen de reeds bestaande (maar door bezuinigingen en personeelstekort beetje zieltogende) Kruidentuin aan de Ir. Driessenstraat nieuw leven in te blazen.
Geplande werkzaamheden: herinrichting van het centrum van de tuin (het tuinkruidengedeelte) en ordenen en weer opvullen van de zijvakken.
Voorlopig doel: een mooie, weelderige, kleurige tuin realiseren waarin vele soorten vlinders, libellen en bijen zich thuis voelen!

maandag 29 juni 2015

Genoeg om te fotograferen in de tuin!

Tijdens het uitproberen van mijn nieuw digitaal cameraatje (omdat van de oude de zoomfunktie het niet meer deed), nam ik deze foto. Ik concentreerde me op de bloem van de ganzerik, doch thuis, op het computerscherm zag ik pas de leuke details op de foto!

Nu nog uitvinden van welke vlinder deze rups is!

En de naam van deze sprinkhaan!

Beste wel redelijk scherpe foto's voor zo'n klein cameraatje, maar ik denk dat deze nieuwe Sony Cyber shot (DSC-HX50) nog wel beter kan. Blijven uitproberen; in de Kruidentuin is in elk geval genoeg te kieken!

3 opmerkingen:

Wim van Oyen zei

De rups is een Witvlakvlinder, Orgyia antiqua.
De vlinder is bruin en klein. Het wijfje heeft slechts vleugelstompjes.
De sprinkhaan komt uit de Familie Tettigoniidae - sabelsprinkhanen.
Vermoedelijk Ephippiger ephippiger (Fiebig).
In het Frans heet-ie tizi, naar zijn gesjirp. Overdag actief.

Wim zei

Anoniem Wim van Oyen zei...
Ik heb me vergist.
De sprinkhaan is een Leptophyes punctatissima (Bosc, 1792) - Struiksprinkhaan. Mogelijk een juveniel mannetje.

29 juni 2015 15:18 Verwijderen

Ma Tok zei

Heeft die sprinkhaan nu zulke lange sprieten, of lijkt dat maar zo?
Geweldige foto's trouwens.